Kocia Biżuteria

Temat: vag-com - bloki pomiarowe w sterownikach
ten system to paranoiczny, proekologiczny wynalazek nazywajacy sie EVAP, opary paliwa sa gromadzone w pojemniku z weglem aktywnym i w odpowiednim momencie wpuszczane do dolotu celem spalenia.
blad 16825 oznacza dokladniej nieprawidlowy przeplyw (Incorrect Flow) w tym ukladzie.
w praktyce chodzi o nieszczelnasc lub zatkanie jednego z wielu przewodow, nieprawidlowa prace lub uszkodzenie zaworu n80 (na przewodzie z pojemnika z weglem do przepustnicy) lub n115 (w pojemniku), a nawet uszkodzenie uszczelki w pojemniku lub w korku paliwa.
sprawdz szczegolnie przewod od zbiornika z weglem do przepustnicy oraz zawor n80 ktory jest przy blotniku obok wlewu do spryskiwaczy.

to nic groznego dla silnika.
jezeli to bylo pierwszy raz to nie martw sie, obserwuj co bedzie dalej.
a jak blad bedzie staly to trzeba bedzie dzialac bo takie zapalanie lampki jest stresujace
Źródło: newbeetle.fora.pl/a/a,337.html



Temat: kontrolka bledu silnika
Z zaprzyjaźnionego forum:

CYTAT:

16825 P0441 System kontroli emisji wydechu (EVAP) – niewłaściwy przepływ odpowietrzania. Przedewszystkim sprawdz czy zaworek odpowietrzajacy zbiornik paliwa jest sprawny . lub czy silnik nie zasysa lewego powietrza zaworek znajduje sie przewaznie w okolicach komory silnika lewe lub prawe nadkole w skodzie zdaje sie jest z prawej strony na przewodzie odpowietrzajacym zbiornik paliwa otwiera sie gdy silnik pracuje i opary paliwa ze zbiornika sa zasysane do kolektora ssacego
Evaporative system monitoring - monitorowanie systemu odpowietrzania układu paliwowego EVAP. Układ EVAP zapobiega przedostawaniu się węglowodorów z układu zasilania do atmosfery. Opary paliwa gromadzone są w specjalnym pojemniku z węglem aktywnym (pochłaniaczu). Elektroniczny system sterowania, w czasie pracy silnika opróżnia pojemnik z par paliwa, jednocześnie otwierając zawór doprowadzający do niego świeże powietrze. Dzięki temu filtr jest regenerowany i nie wymaga konserwacji i obsługi przez cały czas eksploatacji. Opary paliwa z pochłaniacza kierowane są do kolektora dolotowego, a następnie są spalane w silniku.
Zadaniem systemu diagnostycznego (monitora) jest wykrywanie nieszczelności układu EVAP. Dokonuje się tego poprzez detekcję zaniku podciśnienia lub nadciśnienia gazu w nadzorowanym układzie. Normy EOBD/OBDII narzucają producentom konieczność wykrywania nieszczelności o wymiarze równoważnym średnicy otworu 0.5 mm.
Źródło: fcp.pl/forum/viewtopic.php?t=5849


Temat: Zafirka 1.8 benzyna - układ powietrza - dziwne odgłosy
Nad filtrem powietrza wpiety w jego obudowę jest zawór do którego dochodzi węzyk z tyłu gażnika, a z drugiej strony odchodzi do filtra opaów paliwa w nadkolu prawym, dochodzą do niego przewody w jednej wiązce bodajże chyba cztery albo trzy. Jego praca odbywa się w momencie odprowadzania oparów paliwa do zbiornika i objawia się takim odgłosem właśnie jak opisałeś. U mnie było to bardzo słychać zimą teraz prawie wcale. Dla sprawdzenia odepnij węzyki z jednej albo z dwóch stron powinno w tym momencie ustać, tylko nie odpinaj kabli bo wywali ci póżniej błąd. A najlepiej nie odpinaj wcale tylko przysłuchaj się czy to on tak "tyrkocze".
A i jeszcze jedno kolego w opisie masz podane zafira B, a pytasz o zafirę z 99r. chyba jakaś pomyłka
Źródło: zafiraklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2054


Temat: EXII problemy z jazda na PB
Czy ktoś byłby tak miły i wytłumaczył mi działanie tego układu paliwowego ? Zacząłem dzisiaj szukać tego "Canister Vent Solenoid" i tak:
Z baku wychodzą łącznie 4 przewody - jeden zasilający układ paliwowy - oczywiste.
Dwa od boku - do wlewu paliwa - oczywiste.
I jest jeszcze jeden, który idzie do tyłu samochodu, do tajemniczego czarnego pudełka leżącego na tylnej belce (nad amortyzatorami). Leży tam właśnie czarne pudełko z którego odchodzi drugi taki sam przewód jak ten łączący go z bakiem, ale ten drugi leci przez całą ramę do przodu auta i tu po stronie kierowcy za reflektorem, łączy się z innymi rurkami i taką jakby buteleczka z zaworem/nakrętka.
Czarne pudełko ma miejsce na wtyczkę, ale widać że od miliona lat nie było tam nic podłączone, zresztą brak kabli które by pasowały w to. O co chodzi ? Czy to pudełko to jakiś filtr węglowy czy coś do oparów benzyny ? Jeśli tak czy ma to urządzenie i te wszystkie rurki jakiś wpływ na ciśnienie w układzie paliwowym ? Jak to działa ?
Źródło: explorerfanklub.org.pl/forum/viewtopic.php?t=5184


Temat: resor i nivo
Chodzi pewnie o węglowy pochłaniacz oparów. Bylo toto zamontowane dla ekologii, zeby opary paliwa nie przedostawaly się do atmosfery, a zostały zjadane przez silnik. Skoro masz niepodlaczone to pewnie będzie smiedzialo wachą, bo przewód od zbiornika moze być nie zaślepiony. Trzeba podlaczyć do filtra, a od niego dalej wezykiem pod maskę, do zaworu CANPS a od niego do rurki przy przepustnicy.
Źródło: explorerfanklub.org.pl/forum/viewtopic.php?t=3511


Temat: [ nubira I ]przewody paliwowe
Z tego co wyczytałem ostatni przewód odpowiada za recyrkulację par paliwa. Niby te opary wymieszane z powietrzem prowadzone są z baku do kolektora dolotowego silnika. Ale mam silnik 1.6 więc nie jestem w stanie ci pokazać gdzie u ciebie ten przewód powinien dochodzić.

[ Dodano: 2010-05-21, 22:06 ]
Znalazłem taki schemat dla silnika 2.0. Cyferką 5 jest oznaczony przewód zaworu par paliwa więc zapewne tam to dochodzi.


I tutaj drugi schemat jak ten przewód idzie od baku do silnika.


Sam zawór recyrkulacji par paliwa jest oznaczony na drugim schemacie cyferką 7
Źródło: daewooforum.pl/viewtopic.php?t=25367


Temat: [Matiz] Matiz -ponawiam zapytanie
nie wiem skąd ten śrut fi1,5mm i podkładka mogly sie tam znaleść
Nie wiem, jak te pompy są zbudowane, ale to mi wygląda na kulki z łożyska. Nie wykłada się ich z powrotem, tylko wyjmuje szczątki łożyska i wstawia nowe. Co do podkładki, to poszukaj zdjęć pompy w necie - może coś uda ci się dopasować.

Przy okazji poszukiwania schematu pompy w książce Bujańskiego znalazłem taki oto tekścior:

Poprawność funkcjonowania układu recyrkulacji oparów paliwa ma również wpływ na właściwą pracę silnika. Uszkodzony zawór, pochłaniacz i przewody mogą być przyczyną gaśnięcia silnika, nierównej pracy na wolnych obrotach lub niewłaściwych osiągów silnika.

Jakiegoś przydatnego schematu w książce oczywiście nie było...
Źródło: daewooforum.pl/viewtopic.php?t=18594


Temat: [Lanos] problem z obrotami gasnie
dzieki

w ksiazce Bujanskiego znalazlem takie przyczyny:
1. "Poprawność funkcjonowania układu recyrkulacji oparów paliwa ma wpływ na właściwą pracę silnika. Uszkodzony zawór, pochłaniacz i przewody mogą być przyczyną gaśniecia silnika, nierównej pracy na wolnych obrotach lub niewłaściwych osiągów"

jak to sprawdzic ? moze ktos juz to naprawial ?

2. "Faza normalnej pracy (w trybie pętli zamkniętej) po osiągnięciu przez sondę lambda właściwej temp. (>316)
moduł ECM określa stosunek powietrza do paliwa na podstawie sygnału z sondy"

to by sie moze i zgadzalo bo na zimnym silniku (chyba-musze sie temu przyjrzec) obroty nie skacza i nie gasnie ,i ponownie pytanie jak to z kolei sprawdzic
Źródło: daewooforum.pl/viewtopic.php?t=21475


Temat: do czego to coś jest podpięte?
To jest zawór oparów paliwa z odpowietrzenia zbiornika paliwa.
Dokładnie to jest wężyk z filtra oparów(węglowego) który znajduje się w zderzaku przednim, z lewej strony auta.
Przypuszczam że otwierany on jest wraz z uruchomieniem silnika.
Dokąd biegną przewody od niego, sprawdzę jutro.
Przewód od tego zaworu wchodzi do głównej wiązki elektrycznej w komorze silnika, i ciężko jest mi ustalić dokąd biegnie .
PS: sorry za opużnienie, ale miałem awarię neta .
Źródło: forum.peugeot405.pl/viewtopic.php?t=1705


Temat: cykanie klikanie pod maską od strony kierowcy

Zadaniem tego elektorozaworu jest odprowadzenie z kolektora ssącego nadmiaru oparów benzyny i cofnieciu ich do baku paliwa. Jeszcze para wodna, która wleci do kolektora również jest wyciągana, bo woda w cylindrze to może być katastrofa.

Zadanie tego zaworu jest dokładnie odwrotne.
Podcisnienie w kolektorze ssącym zasysa poprzez ten zawór i filtr weglowy opary paliwa z baku, żeby nie przedostawały sie do atmosfery (stąd częste sykniecie po otwarciu korka wlewu paliwa) tylko zostały spalone w cylindrach.
Istnienie tego diwajsu jest niezbedne do spełnienia przez samochód normy Euro2 (albo nawet Euro1, nie pamietam dokładnie) natomiast nie ma specjalnego wpływu na pracę silnika (pod warunkiem, ze przewód podcisnieniowy jest szczelny oczywiscie)
Źródło: mercedes.nni.pl/viewtopic.php?t=8379


Temat: VACUUM GAUGE

od czego jest ta czarna puszka, czym się ona zajmuję i czy rzeczywiste nic się nie stanie w dłuższej eksploatacji.

to jest filtr par paliwa, ma znaczenie czysto ekologiczne, zapobiega przedostawaniu sie ze zbiornika par paliwa do atmosfery,
u mnie go nie ma i faktycznie czasami czuc troche benzyne w samochodzie

filtr dziala tak : cyklicznie otwiera sie w nim zawor powodujacy zasysanie tych oparow przez podcisnienie panujace w kolektorze ssacym, dlatego zmienia sie tam wartosc podcisnienia, reaguje na to wlasnie wskaznik

mozna by spróbować jeszcze, zastosować zwężkę ograniczającą przeplyw na przewodzie idacym do wskaznika,
Źródło: forum.roverki.pl/viewtopic.php?t=43276


Temat: [Rover 414 1.4 16V 1996r] Brak sterowania wtryskami
Witam!
Mam taki problem że nie mogę odpalić mojego Rover-ka. Iskra jest,przewody, świece, palec, kopułka-nowe, czujnik położenia wału podmieniony, cewka również, pompa paliwa nowa (ciśnienie 3 bary na listwie), wymieniony komputer z centralka immo.
Do sedna. Samochód przed awarią odpalał jak na loterii raz nie 10 razy tak z coraz większa tenedencją na nie. No i stało się -zamilkł na amen. Sprawdziłem moduł przekaźnika niby wszystko chodzi ale jak udało mi sie ustalić z modułu przekaźnika idzie napięcie zasilajace silnik krokowy, wtryski oraz zawór oparów paliwa tym sanyn przewodem. Napiecie jest czyli ok ale w kostce powinna byc też masa aby te elementy zadziałały a ze schematu wynika że steruje nią komp. Stad padła decyzja o wymianie kompa ale jest to samo. Czasami na chwilę odpali max 2 sek i zgasnie a wtedy można go kręcić dalej i nic? Zauważyłem że kierunkowskazy mrugna raz na otwieranie ale nie mrugaja na zamykanie I nie działa a jak odpalił to świeci lampka rezerwy paliwa? Prosze was o POMOC bo ręce juz dawno mi opadły
Źródło: forum.roverki.pl/viewtopic.php?t=51011


Temat: Aktuatory
Aktuatory czyli urządzenia wykonawcze są to urządzenia sterowane sygnałem elektrycznym wysyłanym przez sterownik.
- Przekażnik
- Kontaktron (przekażnik hermetyczny)
- Silnik elektryczny
- Elektryczna przepustnica
- Regulator biegu jałowego
- Zawór recyrkulacji spalin
- Włącznik podciśnienia
- Zawór pochłaniacza oparów paliwa
- Wtryskiwacz

Przekażnik:
Przekażnik jest rodzajem włącznika/wyłącznika sterowanego przez prąd elektryczny. Zastosowanie ma jako np.: włącznika świateł. Sprawdzanie przekażnika przy pomocy omomierza (przy odłączonym napięciu sterującym):
- Między złączem 85 i 86: przewodność
- Między złączem 30 i 87: brak przewodności

Silnik elektryczny:
Należy do najczęściej spotykanych urządzeń wykonawczych w pojazdach: rozrusznik, wentylator chłodnicy, wentylator dmuchawy, pompa paliwa itp...

Regulator biegu jałowego:
Najczęściej umieszczony jest w obudowie przepustnicy. Głównym elementem rególatora jest silnik krokowy.

Zawór recyrkulacji spalin (zawór EGR):
W celu obniżenia zawartości tlenków azotu (NOx) w spalinach, w określonych warunkach pracy silnika doprowadza się część gazów wydechowych do kolektora ssącego silnika. Przelotem gazów wydechowych do kolektora ssącego steruje zawór EGR, podający podciśnienie do zaworu mechanicznego, kierowany przez sterownik układu wtryskowego ECM.

Włącznik podciśnienia:
Służy do podania podciśnienia do określonego urządzenia lub połączenia z ciśnieniem atmosferycznym. Przykład zastosowania: dołączenie i odłączenie napędu osi przedniej z systemem napędu 4WD itp...

Zawór pochłaniacza oparów paliwa (PCSV):
Zawór ten jest sterowany przez sterownik układu wtryskowego ECM. Umieszczony jest na przewodzie łączącym kolektor ssący silnika z pochłaniaczem oparów benzyny. W określonych warunkach pracy silnika zawór otwiera się umożliwiając wysysanie oparów benzyny zgromadzonych w pochłaniaczu do kolektora ssącego silnika.
Sprawdzanie zaworu PCSV: Sprawdzić przewodność uzwojenia cewki zaworu i działanie(otwieranie/zamykanie).

Wtryskiwacz:
Wtryskiwacz jest zaworem elektromagnetycznym, który umożliwia okresowe wtryskiwanie paliwa do kolektora ssącego silnika. Sterowany jest przez sterownik układu wtryskowego ECM (połączenie z masą).
Źródło: obd.fora.pl/a/a,10.html


Temat: [33] Schemat elektr. wiązki przód AR 33 1.7ie 8V Bosch MP31
[center]Schemat elektr. wiązki przód AR 33 1.7ie 8V
sys. Bosch Motronic MP 3.1



[/center]

Opis (lokalizacja w pojeździe)

1 - Sterownik (we wnęce na wodę, naprzeciw nadkola, po środku z tyłu w komorze silnika)
2 - Czujnik ciśnienia ssania (w sterowniku, po środku z tyłu w komorze silnika)
3 - Czujnik położenia wału korbowego GMP (przy kole zamachowym, po środku w komorze silnika)
4 - Zawór odprowadzający opary paliwa do zbiornika (koło nadkola po lewej z przodu w komorze silnika)
5 - Złącze diagnostyczne ( we wnęce, obok sterownika, po środku z tyłu w komorze silnika)
6 - Nastawnik wolnych obrotów (przy kolektorze dolotowym po środku w komorze silnika)
7 - Wtryskiwacz
8 - Wtryskiwacz
9 - Wtryskiwacz
10 - Wtryskiwacz
11 - Sonda Lambda (w przedniej części przewodu z przodu, pod samochodem)
12 - Sterowanie tablicy rozdzielczej
13 - Wzmacniacz sygnału zapłonu (przy cewce zapłonowej, po środku z tyłu w komorze silnika)
14 - Moduł cewki zapłonowej (za kolektorem dolotowym, po środku w komorze silnika)
15 - Czujnik temp. powietrza (w przewodzie dolotowym powietrza, po środku w komorze silnika)
16 - Czujnik temp. chłodziwa (w góry, na prawej głowicy cylindrów, po środku w komorze silnika)
17 - Przekaźnik systemowy ( w skrzynce przekaźnikowej, we wnęce na wodę, po prawej z tyłu w komorze silnika).
18 - Przekaźnik pompy paliwa ( w skrzynce przekaźnikowej, we wnęce na wodę, po prawej z tyłu w komorze silnika).
19 - Pompa paliwa ( w zbiorniku paliwa)
20 - Potencjometr przepustnicy (przy obudowie przepustnicy, po środku w komorze silnika)
21 - Sterowanie klimatyzacji
90 - zasilanie elektryczne
91 - masa
95 - napięcie zasilania włączone
99 - zasilanie elektryczne rozrusznika
Źródło: alfaradom.fora.pl/a/a,573.html









Formularz

POst

Post*

**Add some explanations if needed